Informacje o grupie

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń

Tydzień I Zimowe zabawy

  • Wszędzie pełno śniegu: Kształtowanie kompetencji muzycznych, stymulowanie rozwoju mowy, zabawy z chustą animacyjną, zabawa rytmiczna, zimowy masażyk.
  • Białe szaleństwo: Uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa zimą, rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozmowę inspirowaną ilustracjami, „lekki śnieg” zabawa matematyczna w ruchu, „z górki na pazurki” zabawa grafomotoryczna w parach, zabawy ruchowe.
  • Ciepło się ubieramy: Stymulowanie rozwoju mowy. Rozmowa inspirowana treścią opowiadania „Zimowe zabawy”. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Zabawa rozwijająca uwagę i koncentrację- ubranie na zimę. „Jak ulepić bałwana?”- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego. Praca plastyczna bałwanek.
  • Wirujące śnieżynki: Rozwijanie umiejętności matematycznych, doskonalenie spostrzegawczości, zachęcanie do zabaw przy muzyce. Zabawa matematyczna: piękne śnieżynki. Biała tafla- poznawanie właściwości cieczy nienewtonowskiej.
  • Zimno nam niestraszne: Zabawa sprawnościowa „lodołapacz”. Zabawa ruchowo- naśladowcza „szczypie mróz”. Wysłuchanie wiersza „Ulepimy bałwana” i rozmowa inspirowana jego treścią. Wykonanie przestrzennej pracy plastycznej igloo.

Tydzień II Przez okrągły rok

  • Jak to zimą bywa: Zabawa integracyjna- do przodu krok i hopsasa. Zimowe aktywności- zabawa rozwijająca umiejętność współpracy. Zabawa rozwijająca orientację w schemacie ciała- przyklejanki. Opowieść ruchowa tropy na śniegu. Rozmowa na temat możliwości pomocy zwierzętom zimą. Wzbogacanie zwierząt na temat świata zwierząt. Uświadamianie konieczności dokarmiania ptaków zimą.
  • Jak to wiosną bywa: Poznanie zjawiska mieszania się barw. Zabawa badawcza: zapachy wiosny za pomocą zapachowych świec, mydełek. Rozmowa na temat charakterystycznych cech wiosny.
  • Jak to latem bywa: Nazywanie pór roku, ustalanie kolejności pór roku wraz z nauczycielem. Zabawa badawcza- poznawanie procesu powstawania piany. Rozmowa na temat możliwości pojawienia się w czasie suszy pożaru oraz jak im zapobiegać.
  • Jak to jesienią bywa: Wiatr- praca plastyczna w oparciu o tekst wiersza. Rozpoznawanie dotykiem skarbów jesieni. Zabawa w jeżyki z elementem chodzenia na czworakach. Rozmowa na temat jesiennego krajobrazu na podstawie ilustracji.
  • Karuzela pór roku: Poznawanie procesu powstawania białego światła. Zabawy z elementem toczenia. Segregowanie obrazków pasujących do danej pory roku.

Tydzień III Babcia i dziadek

  • Z rodzinnego albumu: Rodzinny album- rozmowa w oparciu o rodzinne fotografie. Zabawa rytmiczno- ruchowa „rodzinny spacer. Zabawa matematyczna rodzinne zdjęcia. Rozmowa na temat ilustracji „co robię z dziadkiem i babcią?”. Ćwiczenia gimnastyczne.
  • Z babcią i dziadkiem najlepiej na świecie: Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu, stwarzanie okazji do gry na instrumentach. Dzień babci i dziadka- rozmowa inspirowana plakatem.  Słuchanie piosenek o babci i dziadku. Zabawa matematyczna- kwiaty dla babci. Zabawa rytmiczno- słuchowa  „Na spacer z babcią i dziadkiem”.
  • Podziękowania dla babci i dziadka: Budowanie postawy wdzięczności dla babć i dziadków. Zabawa ruchowo- naśladowcza „rodzina, ach rodzina!”. Dlaczego babcia i dziadek są wyjątkowi? – słuchanie wiersza. Orkiestra gorących serc- zabawa rytmiczna z balonami. Wykonanie laurki dla babci i dziadka.
  • Niespodzianka dla babci i dziadka: Zabawa integracyjna: pieczemy ciasteczka. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego na podstawie historyjki obrazkowej. Zabawa ruchowa- herbatka u babci i dziadka. Zastawa dla gości- rozwijanie twórczego myślenia. Stoliczku, nakryj się!- kształtowanie orientacji w przestrzeni.
  • Łapiemy wspomnienia: Utrwalanie nazw pór roku. Poznawanie różnych sposobów na spędzanie wolnego czasu z dziadkami. Słuchanie opowiadania o weekendzie spędzonym u dziadków, rozmowa inspirowana treścią. Zabawy o różnych porach roku- rozmowa inspirowana opowiadaniem. Zabawy z chustą animacyjną. Obserwowanie jak wyglądały stare albumy, odszukiwanie różnic pomiędzy tymi współczesnymi, a starymi. Układanie rytmów.

Tydzień IV Lubimy zimę

  • Spotkanie z bałwankiem: Poznawanie właściwości papieru- gazet. Rozwijanie sprawności motorycznych w trakcie zgniatania i formowania kuli. Zabawy z elementem toczenia. Składanie obrazka z figur geometrycznych- nazywanie figur.
  • Na saneczkach: Zabawy muzyczno- ruchowe. Poznawanie właściwości wchłaniania wody przez różne przedmioty. Rysowanie palcem na tackach z kaszą manną. Zabawy z elementem biegu.
  • Jezdzimy na nartach: Zabawa słuchowo- motoryczna „ z górki na pazurki”. Kontynuowanie rytmów. Zabawa logopedyczna „język na nartach”. Zabawa z elementem przysiadu „na nartach”. Segregowanie rysunków nart według podobnych cech (wielkość, kolor).
  • Na ślizgawce: Nazywanie rodzajów dyscyplin sportowych związanych z łyżwami. Przypomnienie pojęć określających wielkość (małe, mniejsze, duże, większe).  Zabawa „pasuje, nie pasuje”- nazywanie przedmiotów przedstawionych na obrazkach i określenie, które z nich pasują do zimy.
  • Bezpieczne zabawy: Zagadki zimowe. Kształtowanie umiejętności wypuszczania powietrza przez usta- ćwiczenia oddechowe. Historyjka obrazkowa: zimowy dzień. Rozwijanie spostrzegawczości na podstawie pracy z plakatem. Rozmowa na temat bezpiecznej zabawy w czasie zimy na podstawie plakatu.

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język angielski

  1. Hello New vocabulary.
  2. Winter sports and games
  3. Winter animals.
  4. Grandparents are special. Family members.

Wprowadzane słownictwo i wyrażenia:

  • WINTER:Snow, snowflake, snowman, igloo, ice float, hat, mittens, scarf, boots, snow ball, buttons, sticks, rocks, boys, girls, months*
  • WINTER ACTIVITIES: ice skating/ ice skates, skiing/ skis, building a snowman, snow ball fight, ice hockey/ hockey stick, snowboard/ snowboarding sledge/ sledging
  • WINTER ANIMALS : polar bear, penguin, seal, white owl, snow fox, blue whale.
  • FAMILY: mummy, daddy, grandma, grandpa, baby, sister, brother

Wprowadzane piosenki:

  • “Snowman Song” Maple Leaf Learning
  • “I’m a little snowman” Super Simple Songs
  • “5 little Snowman standing in a row” The Kiboomer
  • “Penguin Dance” Pink Fong
  • “Winter Hockey Pockey” The Kiboomers
  • “Grandparents Day Song” The Kiboomers
  • “If you love your funny Granny”
  • “Mittens song” The Kiboomers

Założenia i cele:

  • Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa WINTER, WINTER ANIMALS, WINTER ACTIVITIES
  • Rozpoznają i wykorzystują w zabawie słownictwo z zakresu tematyki:  FAMILY, COUNTING TO 20
  • Potrafią zaśpiewać piosenkę oraz powiedzieć  rymowankę z okazji Dnia Babci i Dziadka
  • Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
  • Reagują na powtarzane polecenia
  • Znają zasady panujące na zajęciach
  • Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język niemiecki

1.”Fruhling,Sommer,Herbst und Winter”-Die Jahreszeiten

2.Ein Kinderball-Fasching

3.”Kugel hier und Kugel da” Winter Spass- zabawy na śniegu

4.Meine Familie-Ein lied fur Oma und Opa

Słownictwo i wyrażenia:

-Der Jahr,Die Jahreszeiten,Fruhling,Sommer,Herbst,Winter

-Fasching,Kinderball,Luftbalons,Masken

– Meine Familie:Mutter,Vatter(Mutti,Vatti),Schwester,Bruder,Tante,Onkle,Oma,Opa

Wprowadzone piosenki:

-“Fruhling,Sommer,Herbst und Winter”

-“Oma und Opa”

-“Kugel hier und Kugel da”

-“Wenn du frohlich bist dann…”

Założenia i cele:

  • Zapoznają się z nowym słownictwem
  • umiejętnie wprowadzają nowo poznane słowa,zwroty i wyrażenia w zabawach
  • potrafi zaśpiewać nowo poznane piosenki
  • reagują na zadane polecenia
  • znają zasady panujące na zajęciach
  • uczestniczą w grach i zabawach