Informacje o grupie

Tematyka kompleksowa na miesiąc maj

Tydzień I Łąka wiosną

  • Jakie zwierzęta spotykamy na łące? Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej „Wiosenne spotkania”- poznawanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące. Zabawa muzyczno-ruchowa „na łące”. Zabawa orientacyjno-porządkowa: bocian i żabki; zabawa muzyczno-ruchowa- pszczółki. Zabawa dydaktyczna: co to za kwiaty? Ćwiczenia ruchowo-graficzne- rysowanie w powietrzu. Zabawy paluszkowe Trwoga ślimaka.
  • Biedroneczki są w kropeczki: Rozwijanie sprawności manualnych poprzez wykonanie pracy plastycznej: biedronki. Zabawa orientacyjno-porządkowa „biedroneczki”. Zabawy na świeżym powietrzu: Szukamy biedronek – szukanie biedronek w ogrodzie przedszkolnym. Zabawa dydaktyczna: Gdzie się ukryje? Rozwiązywanie zagadek słownych „wiosna na łące”.
  • Motyle, motylki: Oglądanie zdjęć przedstawiających bardziej znane motyle; poznawanie ich nazw. Porównywanie ich wyglądu i kolorystyki. Zabawa orientacyjno-porządkowa „motyle i kwiaty”. Bajka edukacyjna „przeobrażenie gąsienicy w motyla”. Dowolny taniec przy piosence „Bocian”.
  • O czym kumkają żaby: Zabawa ruchowa przy piosence „Bocian”. Karta pracy „kaczuszki”, ćwiczenia w liczeniu. Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem rymowanki – Żabie pogawędki. Praca plastyczna „łąka”. Zabawa przy piosence „Na łące”.

Tydzień II Wiosna na wsi

  • Na wsi: Oglądanie obrazka przedstawiającego wiejskie podwórko; nazywanie znajdujących się na nim zwierząt. Zabawa orientacyjno-porządkowa Koguty i kury. Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej „Co słychać na wsi”, rozwijanie mowy. Zabawa rytmiczna Powtórz rytm. Ćwiczenia sprawności manualnych „dojenie krowy”. Zabawa ruchowo-naśladowcza „naśladujemy zwierzęta”.
  • Nowinki z wiejskiego podwórka: Wykonywanie masażu Spacer kotka na plecach kolegi lub koleżanki, zgodnie z tekstem rymowanki. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „O kotku, który szukał czarnego mleka”, rozwijanie mowy. Zabawa ruchowo-naśladowcza – co robi kotek? Zabawa ruchowo-naśladowcza „wiejskie zwierzątka”. Ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość – Śmieszne kurczątka.
  • Rodzina kury: Zabawa Mówimy wyraźnie. Zabawa – czyje to dzieci? Zabawa liczbowa rozwijająca umiejętność klasyfikowania w zależności od liczebności zbioru – Policz zwierzęta i pokaż obrazek. Zabawa orientacyjno-porządkowa Koguty i kury. Zabawa graficzna Kurze bazgroły.
  • Pan kogut: Zabawa z rymowanką. Zabawa bieżna – Mały kot. Zabawy przy piosence „Kogut”, rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek. Zabawa rytmiczna- wystukaj rytm. Zabawa ruchowa – pieski się bawią. Kurczątka – wyklejanie rysunku kurczątek kulkami z żółtej plasteliny. Bajkoterapia: „O koszałku nieśmiałku”
  • Awantura na podwórku: Ćwiczenia słuchowe. Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Psie figle. Piesek – wyklejanka z kolorowego papieru w celu rozwijania sprawności manualnych. Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pieski – do budy. Ćwiczenia logopedyczne- Konik. Wypowiadanie się na temat zwierząt i ich domów oraz oglądanie ilustracji przedstawiających domy zwierząt wiejskich.

Tydzień III Znam różne zawody

  • Ogrodnik: Zabawy paluszkowe. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem woreczków. Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Ogrodnik” ilustrowanego sylwetami postaci z wiersza. Cel: zapoznanie z pracą ogrodnika. Zabawa ruchowo-naśladowcza Jesteśmy ogrodnikami. Zabawa badawcza: dbamy o rośliny, co wyrośnie z cebulki? Zabawa kształtująca pojęcia związane z odległością. Ćwiczenia Słoneczko – wyrywanie (według perforacji) koła i prostokątnych pasków, układanie sylwety słońca.
  • Krawcowa: Rytmiczne wymawianie rymowanki połączone z wytupywaniem, wyklaskiwaniem. Nazywanie zawodów, które wykonują osoby przedstawione na zdjęciach. Słuchanie wiersza Hanny Ożogowskiej „Krawcowa”. Cel: zapoznanie z pracą krawcowej. Zabawa ruchowa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową Drobny ścieg. Zabawa – o który guzik proszę? Segregowanie guzików według koloru (praca indywidualna).
  • Policjant: Ćwiczenia słuchowe rozwijające umiejętność liczenia do czterech – Wspólny dom. Dowolny taniec przy piosence Na ulicy. Rozmowa na temat zawodu policjanta, inspirowana wierszem Marii Terlikowskiej „Kto znalazł mamę?” Cel: zapoznanie z pracą policjanta. Ćwiczenia słuchowe Zawody naszych rodziców, swobodne rozmowy.
  • Różne zawody: Ćwiczenia spostrzegawczości Taki sam materiał. Ćwiczenia słuchowe – wytupywanie prostych rytmów. Zabawa dydaktyczna Jaki zawód wykonuje ta osoba? Cel: rozwijanie umiejętności klasyfikowania. Zabawa ruchowo-naśladowcza Pracujemy w kuchni. Nazywanie zawodów osób, które są przedstawione na zdjęciach. Indywidualne rozmowy na temat: Jakie zawody chcielibyście wykonywać, kiedy dorośniecie? Ćwiczenie oczu – N. mówi dzieciom, żeby wyobraziły sobie, że palec to fruwająca mucha. Mają poruszać palcem i cały czas na niego patrzeć.
  • Artysta: Zabawa- Muzyczne powitanie. Nazywanie pieczywa przedstawionego na zdjęciach. Umuzykalnianie dzieci, rozmowa na temat zawodu muzyka, wokalisty. Chciałbym być malarzem – ćwiczenia graficzne. Zabawa ruchowa przy piosence Na ulicy.

Tydzień IV Moja rodzina

  • Moi rodzice: Układanie kształtu serduszka z klocków. Ilustrowanie ruchem wiersza Romana Pisarskiego Laurka. Zabawa ruchowo-naśladowcza Pomagam swojej mamie. Dowolny taniec przy piosence Dla mamy. Moja rodzina – nazywanie członków swojej rodziny. Cel: rozwijanie mowy. Oglądanie obrazków, skreślanie obrazków przedstawiających przedmioty, których nie powinny dotykać dzieci, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania – Rodzinny spacer.
  • Moja mama: Zabawa rozwijająca spostrzegawczość oraz umiejętność wypowiadania się –Szukamy swojej rodziny. Przesuwanie palcem jednej ręki po rysunku tulipana. Rysowanie po śladzie rysunku. Słuchanie wiersza Joanny Kulmowej „Mamy mamę”. Cel: rozwijanie mowy.
  • Mój tata: Wykonanie serduszek – kolorowanie i ozdabianie serduszek dla taty. Dowolny taniec przy piosence Dla taty. Zabawy dydaktyczne Liczymy kwiatki. Cel: rozwijanie umiejętności liczenia. Ćwiczenia oddechowe Ja i mój tata, zabawa Lustro. Przesuwanie palcem po rysunku drogi Oli, a potem – drogi Krzysia. Określanie, do kogo idzie Ola, a do kogo jedzie na rowerze Krzyś.
  • Serduszko dla mamy i taty: Wykonanie papierowego serduszka dla rodziców. Cel: rozwijanie sprawności manualnej. Ćwiczenia logopedyczne Wiatr. Rozmowa na temat opowiadania. Zabawa: Jaka jest moja mama? Jaki jest mój tata?
  • Tęczowy świat: Ćwiczenia naprężająco-rozprężające. Zabawa muzyczno-ruchowa Chowaj się! Przedszkolna uroczystość z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca. Cel: prezentowanie swoich umiejętności, możliwości. Zabawy na świeżym powietrzu: zabawa ruchowa Piłeczki, ćwiczenia wyczucia ciała i przestrzeni – Wiatraczki. Zabawa paluszkowa Mama i tata. Indywidualne rozmowy na temat uroczystości z dziećmi.

Tematyka kompleksowa na miesiąc maj – język angielski

  1. Farm animals.
  2. 5 little speckled frogs.
  3. I love my parents.
  4. My home.

 

Wprowadzane słownictwo i wyrażenia:

*– średniaki i starszaki

Farm animals:

Cow, pig, hen, rooster, sheep, horse, duck, cat, dog, goat, donkey, barn, farmer, tractor, hay*, chick*, calf*, piglet*, lamb*, duckling*,kid* , turkey*, seed*,  corn* animal sounds.

Frogs: speckled frogs, log, pond, tadpole*, eggs*, toad*

Parents day: mommy, daddy, I love you, hug, kiss

Home: living room, kitchen, bedroom, bathroom, toilet, dining room, wall, window, floor, door, attic*, garage*,

 

Wprowadzane piosenki:

  • “Old McDonald had a farm” Super Simple Songs
  • “Old McDonald had a farm”- Kiboomers
  • „Grandpa’s Farm Song”- Kiboomers
  • „The animals on a farm”- Super Simple Song
  • “What’s in the Window?” – Farm Animals | Fun Kids English
  • “The Farmer In The Dell” Super Simple Songs
  • “What Do You Hear?” Super Simple Songs
  • “Five little speckled frogs”- Super Simple Songs
  • “I love my mommy/ daddy”- Kiboomers
  • „Happy Mother’s Day”- M
  • “Wind the bobbin up” Pomelody

 

Books:

“What the ladybird heard?”- Julia Donaldson

Tematyka kompleksowa na miesiąc maj – język niemiecki

Tematy:

  1. Körperteile – części ciała
  2. Kleidung – ubrania
  3. Ich bin froh! – Emocje i uczucia
  4. Am Spielplatz – Na placu zabaw (Aktywności na świeżym powietrzu)

Słownictwo i wyrażenia:

  1. Körperteile – części ciała: Auge (oko), Nase (nos), Finger (palec), Fuss (stopa), Hand (ręka), Ohr (ucho), Gesicht (twarz), Mund (usta), , Haare (włosy), Zahn (ząb), Hande waschen – myć ręce
  2. Kleidung – ubrania: das T-shirt, die Hose (spodnie), der Rock (spódniczka), , die Socke (skarpetki), die Schuhe (buty), die Jacke (kurtka)
  3. Ich bin froh! – Emocje i uczucia: lächelnd – uśmiechnięty, froh – zadowolony, traurig – smutny, müde – zmęczony, glücklich – szczęśliwy, wutend – zły
  4. Am Spielplatz – Na placu zabaw: der Spielplatz – plac zabaw, die Rutsche-zjeżdzalnia der Ball – piłka, die Schaukel – huśtawka, das Spirngseil – skakanka, der Sandkasten, spielen – bawić się, grać , springen – skakać

Piosenki:

  • Kopf, Schulter, Knie and Fuß
  • Körperteil Blues
  • Ich bin groß
  • Robo – Gehen wie ein Roboter 
  • Clothes – Die Kleidung
  • Nein, nein, nein! – Neue Kleidung

Założenia i cele:

  • Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa
  • Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
  • Reagują na powtarzane polecenia
  • Znają zasady panujące na zajęciach
  • Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach