Informacje o grupie

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń

Tydzień I W karnawale

A może zostanę aktorem: „Chcę być aktorką!” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią. Jak zachować się w teatrze?- ustalenie zasad. Zabawa artykulacyjna „aktorskie zdolności”. Układanie historyjki obrazkowej „historia Kopciuszka”. „Gramy emocjami” – zabawa parateatralna.

Muzyczny kuferek: Zagadki słuchowe. Teatrzyk muzyczny „muzyczny kuferek”. „Nasze instrumenty” – wykonanie własnych instrumentów. „Muzyczne przedstawienie” aktywne słuchanie muzyki. „Tańczące instrumenty” – ilustracja ruchowa treści piosenki.

Na karnawał przyszedł czas: „Co to jest karnawał?”- burza mózgów. Zabawa dydaktyczna „komu pasuje ten strój?”. Zabawy pantomimiczne.  Słuchanie wiersza M. Terlikoweskiej, pt.: „Bal baloników” i rozmowa na temat jego treści. Zabawa matematyczna „balonik do balonika”.

Bal karnawałowy w przedszkolu: Słuchanie wiersza Doroty Gellner pt. „Karnawał”, rozmowa na temat jego treści. Zabawy taneczne z okazji balu karnawałowego w przedszkolu. Prezentacja multimedialna masek karnawałowych. Praca plastyczna „maska karnawałowa”.

Tydzień II Zimowe zabawy.

Coraz więcej śniegu: Zabawa dydaktyczna, oglądanie obrazków przedstawiających dzieci bawiące się na śniegu, pogadanka na temat zachowania bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw. Zabawa ruchowa „płatki śniegu”. Wiersz „Śnieg” – ilustrowanie wiersza ruchem. Zabawy sensoplastyczne.

Zimowy śnieg: Zabawa ruchowa „dzwonią dzwonki”. Praca plastyczna – rysowanie białą kredą na granatowym tle. Zabawa rytmiczna „zimowa zawierucha”. Zabawa muzyczno- ruchowa „taniec na lodzie”. Dowolne improwizacje ruchowe przy muzyce tanecznej. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Zabawy na świeżym powietrzu.

Bałwanek: Piosenka „Bałwanek” – rozmowa na temat piosenki, zabawy przy piosence. Ćwiczenia ortofoniczne. Zabawa ruchowa „jedziemy na sankach”. Zabawy badawcze.

Bezpieczne zabawy na śniegu: Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „tworzymy komplety”. Teatrzyk do utworu Barbary Szelągowskiej ,,Zimowe zabawy’’, rozmowa na temat teatrzyku. Nazywanie sprzętu zimowego.

Zimowe wyliczanki: Zabawy przy piosence „Śniegowe gwiazdki”. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki „Zima’. Ćwiczenia w liczeniu śnieżynek. Zabawy badawcze: Kolorowa woda, kolorowy lód. Zabawa ruchowa „kulig”.

Tydzień III Babcia i dziadek.

Nasi dziadkowie: Oglądanie obrazków i zdjęć przedstawiających babcie i dziadków, spontaniczne opowiadania w wykonaniu dzieci na temat babci i dziadka. Zabawa ruchowa „idą dzieci”. Zabawy z wykorzystaniem wiersza Iwony Róży Salach „Życzenia’’, rozmowa na temat wiersza. Zabawy konstrukcyjne – niebieska wieża z klocków. Zabawy sensoplastyczne.

Śpiewamy piosenkę babci i dziadkowi: Oglądanie zdjęć przedstawiających babcie i dziadków przyniesionych przez dzieci. Piosenka „Babcia i dziadek’’. Zagadki słuchowe. Praca plastyczna „czerwone serduszko”. Zabawy na świeżym powietrzu. Zabawa ruchowa „idą dzieci”.

Pomagamy starszym osobom: Słuchanie opowiadania Iwony Róży Salach „Najlepszy prezent”, rozmowa na temat opowiadania. Rozmowa o tym jak możemy pomóc starszym od siebie osobom. Zabawa muzyczno- ruchowa „jedziemy samochodem do dziadków”.

Kwiaty dla babci i dziadka: Zabawa matematyczna „czyja wstążka jest dłuższa?”. Zabawy przy piosence „Babcia i dziadek”. Praca plastyczna „Kwiaty dla babci i dziadka”. Zabawy muzyczno- ruchowe. Twórcza ekspresja na wielkim formacie.

Dla babci i dziadka: Zabawa ruchowa „śniadanie dla babci i dziadka”. Ćwiczenia słuchowo- oddechowe. Nagranie uroczystości dla babci i dziadka. Zabawa z wykorzystaniem wierszyka „Cicho – głośno”.

Tydzień IV  Zwierzęta są głodne.

Ptaszki w karmniku: Rozwiązywanie problemu – Jak pomóc ptakom w zimie? Rozmowa na temat dokarmiania ptaków w zimie. Zabawa ruchowo – naśladowcza „ptaki”. Słuchanie wiersza „Domek dla ptaszków’’. Pokaz ilustracji z ptakami. Praca plastyczno- techniczna: wykonanie karmnika.

Ile jest ptaszków: Zabawy z wykorzystaniem rymowanki „Wróbel’. Ćwiczenia artykulacyjne „odgłosy ptaków”. Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej – „Ptaszki i kot”, przeliczanie ptaków. Zabawa dydaktyczna – małe, duże ptaki.

Jaki to Ptaszek: Zabawa ruchowa z wykorzystaniem bębenka. Zagadki słuchowe, „jaki to ptak?”. Zabawa tematyczna „kupujemy ziarenka”. Ćwiczenia spostrzegawczości. Zabawy piórkami – ćwiczenia oddechowe.

Pomagamy zwierzętom w zimie: Zabawy konstrukcyjne – budowanie karmnika z klocków, utrwalanie nazw kolorów. Rozmowa na temat pomagania zwierzętom w zimie na podstawie ilustracji. Poznawanie i nazywanie zwierząt leśnych. Zabawy na świeżym powietrzu: karminy ptaki, obserwacja ptaków. Zabawy sensoplastyczne.

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język angielski

  1. Hello New vocabulary.
  2. Winter sports and games
  3. Winter animals.
  4. Grandparents are special. Family members.

Wprowadzane słownictwo i wyrażenia:

  • WINTER:

Snow, snowflake, snowman, igloo, ice float, hat, mittens, scarf, boots, snow ball, buttons, sticks, rocks, boys, girls, months*

  • WINTER ACTIVITIES: ice skating/ ice skates, skiing/ skis, building a snowman, snow ball fight, ice hockey/ hockey stick, snowboard/ snowboarding sledge/ sledging
  • WINTER ANIMALS : polar bear, penguin, seal, white owl, snow fox, blue whale.
  • FAMILY: mummy, daddy, grandma, grandpa, baby, sister, brother

Wprowadzane piosenki:

  • “Snowman Song” Maple Leaf Learning
  • “I’m a little snowman” Super Simple Songs
  • “5 little Snowman standing in a row” The Kiboomer
  • “Penguin Dance” Pink Fong
  • “Winter Hockey Pockey” The Kiboomers
  • “Grandparents Day Song” The Kiboomers
  • “If you love your funny Granny”
  • “Mittens song” The Kiboomers

Założenia i cele:

* Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa WINTER, WINTER ANIMALS, WINTER ACTIVITIES

*Rozpoznają i wykorzystują w zabawie słownictwo z  zakresu tematyki:  FAMILY, COUNTING TO 20

* Potrafią zaśpiewać  piosenkę oraz powiedzieć  rymowankę z okazji Dnia Babci i Dziadka

*Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach

*Reagują na powtarzane polecenia

*Znają zasady panujące na zajęciach

*Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język niemiecki

Tematy:

  1. DER WINTER KOMMT/IDZIE ZIMA
  2. DER NIKOLAUS/MIKOŁAJ
  3. WEIHNACHTEN/BOŻE NARODZENIE
  4. WINTERSPORTARTEN/SPORTY ZIMOWE

Słownictwo i wyrażenia:

  • DER WINTER KOMMT/IDZIE ZIMA: der Winter, der Schnee, die Schneeflocke, es schneit, das Eis, der Schneemann, einen Schneemann bauen
  • DER NIKOLAUS/MIKOŁAJ: der Nikolaus, das Geschenk, die Süßigkeiten, der Sack, das Rentier, der Schornstein, die Bäckerei, die Kekse, die Mütze,
  • WEIHNACHTEN/BOŻE NARODZENIE: das Weihnachten, der Tannenbaum, die Weihnachtskugel, die Weihnachtslieder, die Kekse backen, die Oblate teilen
  • WINTERSPORTARTEN/SPORTY ZIMOWE: der Eislauf, das Skifahren, die Skischuhe, der Skianzug, das Skibergsteigen, Schlittschuh laufen, rodeln

Piosenki:

  • Schneeflöckchen Weißröckchen
  • Abc, die Katze lief im Schnee
  • Kling, Glöckchen, klingelingeling
  • Guten Tag, ich bin der Nikolaus
  • Wenn es schneit
  • In der Weihnachtsbäckerei

Założenia i cele:

    • Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa
    • Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
    • Reagują na powtarzane polecenia
    • Znają zasady panujące na zajęciach
    • Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach