Informacje o grupie
Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń
TYDZIEŃ I – MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA
- PRZYJĘCIE URODZINOWE – Jak witamy Nowy Rok? – rozmowa na temat tradycji związanych z powitaniem nowego roku. Sztuczne ognie – ćwiczenia oddechowe. Po czym poznam, że mija czas? – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Czas o nikim nie zapomina. Słuchanie piosenki Nie jestem już maluchem. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa z elementem skoku i podskoku – Skok w nowy rok.
- ZEGARY I ZEGARKI– Oglądanie i opisywanie przyrządów służących do odmierzania czasu. Sprawdzanie sposobu odmierzania czasu przez różne przyrządy. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Nie jestem już maluchem. Zabawa z elementem ćwiczeń ortofonicznych – Dźwięki zegarów. Zabawa doskonaląca poczucie rytmu – Idziemy w świat. Zabawa orientacyjno-porządkowa Godziny na zegarze.
- JAK SZYBKO MIJA CZAS… – Zegar przedszkolaka – zabawa dydaktyczna. Wypowiadanie się na temat ulubionych działań podejmowanych w przedszkolu – kończenie rozpoczętego zdania. Układanie we właściwej kolejności obrazków przedstawiających różne czynności wykonywane w przedszkolu. Zabawa W przedszkolu – reagowanie na ustalone sygnały.
- KALENDARZ PÓR ROKU – Rok – odsłuchanie piosenki i krótka rozmowa inspirowana jej treścią. Pory roku – zabawa inscenizowana ruchem przy muzyce. Kalendarz pór roku – zabawa dydaktyczna.
- TYDZIEŃ I JEGO RODZINA – Figury – zabawa sensoryczna. „Smoczy tydzień” – wysłuchanie wiersza Marty Jelonek. Rozmowa inspirowana treścią wiersza. Tydzień – zabawa ruchowa. Kalendarz smoka – zabawa słowna. W krainie czasu – quiz.
TYDZIEŃ II – ZIMA NAM NIESTRASZNA
- UROKI ZIMY – Bezpieczne ferie – utrwalenie zasad bezpieczeństwa. Uroki zimy – romzowa inspirowana zdjęciami. Biały puch – zabawa muzyczna. Zimą najbardziej lubię… – rozwijanie mowy i myślenia. Śnieżki – ćwiczenia dłoni i rąk.
- BIAŁE SZALEŃSTWO – Lekki śnieg – zabawa matematyczna w ruchu. Z górki na pazurki – zabawa grafomotoryczna w parach. Białe szaleństwo – zabawa ruchowa. Zimowe zabawy – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
- CIEPŁO SIĘ UBIERAMY – Echo rytmiczne – ćwiczenia rytmiczne. Zimowe ścieżki – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ubranie na zimę – zabawa rozwijająca uwagę i koncentrację. Czego brakuje na obrazkach? – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
- BIAŁY BAŁWANEK- Ćwiczenia buzi i języka – usprawnianie aparatu artykulacyjnego. Szukamy rymów – ćwiczenia słuchu fonemowego. Ubieramy bałwanki – zabawa ruchowa. Jak ulepić bałwana? – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. Pociąg z bałwankami- zabawa matematyczna. Bałwanek – praca plastyczna.
- NA SANECZKI – Odgłosy z otoczenia – ćwiczenia słuchowe. Wędrująca śnieżka – zabawa w kole. Saneczkarze – kształtowanie prawidłowego nawyku wciągania powietrza nosem i wydychania ustami. Idziemy na sanki! – zabawa ruchowa.
TYDZIEŃ III – BABCIA I DZIADEK
- Z ALBUMU BABCI I DZIADKA– Rysowanie portretów swoich dziadków poprzedzone zabawą paluszkową Rodzina (według K. Sąsiadka). Przedstawienie dla dziadków – słuchanie opowiadania B. Szelągowskie Ada, Olek i trema przed występem. Zabawa ucząca szacunku wobec osób starszych, – Kiedy dobrze? Kiedy źle? Zapoznanie z melodią i tekstem piosenki Babcia i dziadek. Rozmowa na temat tekstu piosenki.
- KWIATY DLA BABCI I DZIADKA – Zabawa z elementami ćwiczeń oddechowych – Kwiatki dla babci, kwiatki dla dziadka. Oglądanie kompozycji kwiatowych, rysowanie kwiatków według wzoru. Zabawa ruchowa – Na spacerze z babcią i z dziadkiem. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Babcia i dziadek.. Zabawa ruchowa w kole, przy piosence Julijanka.
- LICZYMY Z BABCIĄ I DZIADKIEM – Zabawy z babcią i dziadkiem – zajęcia matematyczne.. Zabawa ruchowa Odszukaj babcię, odszukaj dziadka. Zabawa słuchowa Czyja to babcia? Czyj to dziadek? Zabawy tematyczne Babcia w kuchni. Opowieść ruchowa przy muzyce – Spacer z babcią i dziadkiem.
- NIESPODZIANKI DLA BABCI I DZIADKA – Ćwiczenia językowe, – O której babci mowa? Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9 – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania nauczyciela, rozwijanie sprawności ruchowej. Zagadki węchowe, – Co babcia doda do ciasta? Zagadki pantomimiczne, – W czym mogę pomoc babci i dziadkowi? Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Herbatka dla dziadka.
- MAM WYJĄTKOWYCH DZIADKÓW – U babci i dziadka – określanie zależności czasowych. Przez babcine okulary – zabawa twórcza. Kalambury z babcią i dziadkiem – zabawa naśladowcza. Z babcią i dziadkiem – układanie zdań.
TYDZIEŃ IV – ZIMA I ZWIERZĘTA
- PRZY PAŚNIKU – Oglądanie albumów i książek przyrodniczych o zwierzętach leśnych. Zimą w lesie – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Kasztanowe pogotowie. Zabawa rozwijająca pamięć – Zgadnij, co się zmieniło. Słuchanie piosenki Dokarmiajmy ptaki. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa ruchowa Do lasu.
- FUTRA I TROPY – Składanie w całość obrazka – Co to za zwierzątko? Rozwijanie zmysłu dotyku – Jakie jest to futerko? Zabawa z elementem pełzania – Myszka w tunelu. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Dokarmiajmy ptaki. C Stemplowanie na temat: Tędy przeszły zwierzęta. Zabawa ruchowa Zimowe noclegi.
- DBAMY O ZWIERZĘTA LEŚNE – Ćwiczenia artykulacyjne – Przerwa w drzemce. Zabawa matematyczno-gramatyczna Jeden, dwa, trzy, cztery. Karmimy zwierzęta – zajęcia matematyczne. Rytmiczne wyklaskiwanie przysłów o zimie. Zabawa Zima i ptaki – wyrabiająca reakcję na muzykę o smutnym i o radosnym charakterze. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Głodne zające.
- DOKARMIAMY PTAKI ZIMĄ – Ćwiczenia językowe – O jakim ptaku mowię? Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9. Łączenie obrazków z ich cieniami, rysowanie po śladach. Zabawa ruchowa Ptaki, do karmnika.
- LEŚNY PAŚNIK- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i pamięć wzrokową – Czego brakuje? Zabawa Prawda czy fałsz? Porządkowanie informacji o zimie i zwierzętach. W lesie zimą – zajęcia plastyczne. Zabawa naśladowcza Jakim zwierzątkiem jestem?
Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język angielski
- Hello New vocabulary.
- Winter sports and games
- Winter animals.
- Grandparents are special. Family members.
Wprowadzane słownictwo i wyrażenia:
- WINTER:
Snow, snowflake, snowman, igloo, ice float, hat, mittens, scarf, boots, snow ball, buttons, sticks, rocks, boys, girls, months*
- WINTER ACTIVITIES: ice skating/ ice skates, skiing/ skis, building a snowman, snow ball fight, ice hockey/ hockey stick, snowboard/ snowboarding sledge/ sledging
- WINTER ANIMALS : polar bear, penguin, seal, white owl, snow fox, blue whale.
- FAMILY: mummy, daddy, grandma, grandpa, baby, sister, brother
Wprowadzane piosenki:
- “Snowman Song” Maple Leaf Learning
- “I’m a little snowman” Super Simple Songs
- “5 little Snowman standing in a row” The Kiboomer
- “Penguin Dance” Pink Fong
- “Winter Hockey Pockey” The Kiboomers
- “Grandparents Day Song” The Kiboomers
- “If you love your funny Granny”
- “Mittens song” The Kiboomers
Założenia i cele:
* Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa WINTER, WINTER ANIMALS, WINTER ACTIVITIES
*Rozpoznają i wykorzystują w zabawie słownictwo z zakresu tematyki: FAMILY, COUNTING TO 20
* Potrafią zaśpiewać piosenkę oraz powiedzieć rymowankę z okazji Dnia Babci i Dziadka
*Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
*Reagują na powtarzane polecenia
*Znają zasady panujące na zajęciach
*Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach
Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język niemiecki
Tematy
- DER WINTER KOMMT/IDZIE ZIMA
- DER NIKOLAUS/MIKOŁAJ
- WEIHNACHTEN/BOŻE NARODZENIE
- WINTERSPORTARTEN/SPORTY ZIMOWE
Słownictwo i wyrażenia:
- DER WINTER KOMMT/IDZIE ZIMA: die Jahreszeiten, der Winter, der Schnee, die Schneeflocke, es schneit, eiskalt, das Eis, der Schneemann, einen Schneemann bauen
- DER NIKOLAUS/MIKOŁAJ: der Nikolaus, das Geschenk, die Süßigkeiten, der Sack, das Rentier, der Schornstein, die Bäckerei, die Kekse, die Mütze,
- WEIHNACHTEN/BOŻE NARODZENIE: das Weihnachten, der Tannenbaum, die Weihnachtskugel, die Weihnachtsbaumkette, die Weihnachtslieder, die Kekse backen, die Oblate teilen
- WINTERSPORTARTEN/SPORTY ZIMOWE: der Eislauf, das Skifahren, die Skischuhe, der Skianzug, das Skibergsteigen, Schlittschuh laufen, rodeln
Piosenki:
- Weihnachtszeit
- Wenn es schneit
- In der Weihnachtsbäckerei
- Abc, die Katze lief im Schnee
- Kling, Glöckchen, klingelingeling
- Guten Tag, ich bin der Nikolaus
Założenia i cele:
- Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa
- Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
- Reagują na powtarzane polecenia
- Znają zasady panujące na zajęciach
- Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach