Informacje o grupie

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń

TYDZIEŃ I – MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA

  • PRZYJĘCIE URODZINOWE – Jak witamy Nowy Rok? – rozmowa na temat tradycji związanych z powitaniem nowego roku. Sztuczne ognie – ćwiczenia oddechowe. Po czym poznam, że mija czas? – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Czas o nikim nie zapomina. Słuchanie piosenki Nie jestem już maluchem. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa z elementem skoku i podskoku – Skok w nowy rok.
  • ZEGARY I ZEGARKI– Oglądanie i opisywanie przyrządów służących do odmierzania czasu. Sprawdzanie sposobu odmierzania czasu przez różne przyrządy. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Nie jestem już maluchem. Zabawa z elementem ćwiczeń ortofonicznych – Dźwięki zegarów. Zabawa doskonaląca poczucie rytmu – Idziemy w świat. Zabawa orientacyjno-porządkowa Godziny na zegarze.
  • JAK SZYBKO MIJA CZAS… – Zegar przedszkolaka – zabawa dydaktyczna. Wypowiadanie się na temat ulubionych działań podejmowanych w przedszkolu – kończenie rozpoczętego zdania. Układanie we właściwej kolejności obrazków przedstawiających różne czynności wykonywane w przedszkolu. Zabawa W przedszkolu – reagowanie na ustalone sygnały.
  • KALENDARZ PÓR ROKU – Rok – odsłuchanie piosenki i krótka rozmowa inspirowana jej treścią. Pory roku – zabawa inscenizowana ruchem przy muzyce. Kalendarz pór roku – zabawa dydaktyczna.
  • TYDZIEŃ I JEGO RODZINAFigury – zabawa sensoryczna. „Smoczy tydzień” – wysłuchanie wiersza Marty Jelonek. Rozmowa inspirowana treścią wiersza. Tydzień – zabawa ruchowa. Kalendarz smoka – zabawa słowna. W krainie czasu – quiz.

 

TYDZIEŃ II – ZIMA NAM NIESTRASZNA

  • UROKI ZIMY – Bezpieczne ferie – utrwalenie zasad bezpieczeństwa. Uroki zimy – romzowa inspirowana zdjęciami. Biały puch – zabawa muzyczna. Zimą najbardziej lubię… – rozwijanie mowy i myślenia. Śnieżki – ćwiczenia dłoni i rąk.
  • BIAŁE SZALEŃSTWO – Lekki śnieg – zabawa matematyczna w ruchu. Z górki na pazurki – zabawa grafomotoryczna w parach. Białe szaleństwo – zabawa ruchowa. Zimowe zabawy – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
  • CIEPŁO SIĘ UBIERAMY – Echo rytmiczne – ćwiczenia rytmiczne. Zimowe ścieżki – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ubranie na zimę – zabawa rozwijająca uwagę i koncentrację. Czego brakuje na obrazkach? – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
  • BIAŁY BAŁWANEK- Ćwiczenia buzi i języka – usprawnianie aparatu artykulacyjnego. Szukamy rymów – ćwiczenia słuchu fonemowego. Ubieramy bałwanki – zabawa ruchowa. Jak ulepić bałwana? – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. Pociąg z bałwankami- zabawa matematyczna. Bałwanek – praca plastyczna.
  • NA SANECZKIOdgłosy z otoczenia – ćwiczenia słuchowe. Wędrująca śnieżka – zabawa w kole. Saneczkarze – kształtowanie prawidłowego nawyku wciągania powietrza nosem i wydychania ustami. Idziemy na sanki! – zabawa ruchowa.

 

TYDZIEŃ III – BABCIA I DZIADEK

  • Z ALBUMU BABCI I DZIADKARysowanie portretów swoich dziadków poprzedzone zabawą paluszkową Rodzina (według K. Sąsiadka). Przedstawienie dla dziadków – słuchanie opowiadania B. Szelągowskie Ada, Olek i trema przed występem. Zabawa ucząca szacunku wobec osób starszych, – Kiedy dobrze? Kiedy źle? Zapoznanie z melodią i tekstem piosenki Babcia i dziadek. Rozmowa na temat tekstu piosenki.
  • KWIATY DLA BABCI I DZIADKA Zabawa z elementami ćwiczeń oddechowych – Kwiatki dla babci, kwiatki dla dziadka. Oglądanie kompozycji kwiatowych, rysowanie kwiatków według wzoru. Zabawa ruchowa – Na spacerze z babcią i z dziadkiem. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Babcia i dziadek.. Zabawa ruchowa w kole, przy piosence Julijanka.
  • LICZYMY Z BABCIĄ I DZIADKIEMZabawy z babcią i dziadkiem – zajęcia matematyczne.. Zabawa ruchowa Odszukaj babcię, odszukaj dziadka. Zabawa słuchowa Czyja to babcia? Czyj to dziadek? Zabawy tematyczne Babcia w kuchni. Opowieść ruchowa przy muzyce – Spacer z babcią i dziadkiem.
  • NIESPODZIANKI DLA BABCI I DZIADKA – Ćwiczenia językowe, – O której babci mowa? Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9 – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania nauczyciela, rozwijanie sprawności ruchowej. Zagadki węchowe, – Co babcia doda do ciasta? Zagadki pantomimiczne, – W czym mogę pomoc babci i dziadkowi? Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Herbatka dla dziadka.
  • MAM WYJĄTKOWYCH DZIADKÓW – U babci i dziadka – określanie zależności czasowych. Przez babcine okulary – zabawa twórcza. Kalambury z babcią i dziadkiem – zabawa naśladowcza. Z babcią i dziadkiem – układanie zdań.

 

TYDZIEŃ IV – ZIMA I ZWIERZĘTA

  • PRZY PAŚNIKU – Oglądanie albumów i książek przyrodniczych o zwierzętach leśnych. Zimą w lesie – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Kasztanowe pogotowie. Zabawa rozwijająca pamięć – Zgadnij, co się zmieniło. Słuchanie piosenki Dokarmiajmy ptaki. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa ruchowa Do lasu.
  • FUTRA I TROPY – Składanie w całość obrazka – Co to za zwierzątko? Rozwijanie zmysłu dotyku – Jakie jest to futerko? Zabawa z elementem pełzania – Myszka w tunelu. Zajęcia umuzykalniające przy piosence Dokarmiajmy ptaki. C Stemplowanie na temat: Tędy przeszły zwierzęta. Zabawa ruchowa Zimowe noclegi.
  • DBAMY O ZWIERZĘTA LEŚNE – Ćwiczenia artykulacyjne – Przerwa w drzemce. Zabawa matematyczno-gramatyczna Jeden, dwa, trzy, cztery. Karmimy zwierzęta – zajęcia matematyczne. Rytmiczne wyklaskiwanie przysłów o zimie. Zabawa Zima i ptaki – wyrabiająca reakcję na muzykę o smutnym i o radosnym charakterze. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Głodne zające.
  • DOKARMIAMY PTAKI ZIMĄ – Ćwiczenia językowe – O jakim ptaku mowię? Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9. Łączenie obrazków z ich cieniami, rysowanie po śladach. Zabawa ruchowa Ptaki, do karmnika.
  • LEŚNY PAŚNIK- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i pamięć wzrokową – Czego brakuje? Zabawa Prawda czy fałsz? Porządkowanie informacji o zimie i zwierzętach. W lesie zimą – zajęcia plastyczne. Zabawa naśladowcza Jakim zwierzątkiem jestem?

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń  – język angielski 

  1. Hello New vocabulary.
  2. Winter sports and games
  3. Winter animals.
  4. Grandparents are special. Family members.

Wprowadzane słownictwo i wyrażenia:

  • WINTER:

Snow, snowflake, snowman, igloo, ice float, hat, mittens, scarf, boots, snow ball, buttons, sticks, rocks, boys, girls, months*

  • WINTER ACTIVITIES: ice skating/ ice skates, skiing/ skis, building a snowman, snow ball fight, ice hockey/ hockey stick, snowboard/ snowboarding sledge/ sledging
  • WINTER ANIMALS : polar bear, penguin, seal, white owl, snow fox, blue whale.
  • FAMILY: mummy, daddy, grandma, grandpa, baby, sister, brother

Wprowadzane piosenki:

  • “Snowman Song” Maple Leaf Learning
  • “I’m a little snowman” Super Simple Songs
  • “5 little Snowman standing in a row” The Kiboomer
  • “Penguin Dance” Pink Fong
  • “Winter Hockey Pockey” The Kiboomers
  • “Grandparents Day Song” The Kiboomers
  • “If you love your funny Granny”
  • “Mittens song” The Kiboomers

Założenia i cele:

* Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa WINTER, WINTER ANIMALS, WINTER ACTIVITIES

*Rozpoznają i wykorzystują w zabawie słownictwo z  zakresu tematyki:  FAMILY, COUNTING TO 20

* Potrafią zaśpiewać  piosenkę oraz powiedzieć  rymowankę z okazji Dnia Babci i Dziadka

*Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach

*Reagują na powtarzane polecenia

*Znają zasady panujące na zajęciach

*Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach

Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń – język niemiecki

Tematy

  1. DER WINTER KOMMT/IDZIE ZIMA
  2. DER NIKOLAUS/MIKOŁAJ
  3. WEIHNACHTEN/BOŻE NARODZENIE
  4. WINTERSPORTARTEN/SPORTY ZIMOWE

Słownictwo i wyrażenia:

  • DER WINTER KOMMT/IDZIE ZIMA: die Jahreszeiten, der Winter, der Schnee, die Schneeflocke, es schneit, eiskalt, das Eis, der Schneemann, einen Schneemann bauen
  • DER NIKOLAUS/MIKOŁAJ: der Nikolaus, das Geschenk, die Süßigkeiten, der Sack, das Rentier, der Schornstein, die Bäckerei, die Kekse, die Mütze,
  • WEIHNACHTEN/BOŻE NARODZENIE: das Weihnachten, der Tannenbaum, die Weihnachtskugel, die Weihnachtsbaumkette, die Weihnachtslieder, die Kekse backen, die Oblate teilen
  • WINTERSPORTARTEN/SPORTY ZIMOWE: der Eislauf, das Skifahren, die Skischuhe, der Skianzug, das Skibergsteigen, Schlittschuh laufen, rodeln

 

Piosenki:

  • Weihnachtszeit
  • Wenn es schneit
  • In der Weihnachtsbäckerei
  • Abc, die Katze lief im Schnee
  • Kling, Glöckchen, klingelingeling
  • Guten Tag, ich bin der Nikolaus

Założenia i cele:

  • Rozpoznają i wykorzystują w zabawie nazwy wybranych słów z zakresu wprowadzonego słownictwa
  • Reagują na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
  • Reagują na powtarzane polecenia
  • Znają zasady panujące na zajęciach
  • Uczestniczą w proponowanych grach i zabawach